-->

مفهوم التأمين الصحي



 التأمين أو نِظَامُ التأمين أو الضَّمَان هو الوسيلةٌ التي يمكن للانسان ان يواجه فيها المخاطر في كيانه أو أمواله خلال حياته في ليخفف من شدتها. 


جوهرُ التأمين هو التعاون بين الأشخاص المُعرَّضين للخطر وشركات التأمين التي تقوم بتخفيف الاثار الناجمة من تلك الاضرار، وذلك بدفع كل منهم لقسط أو لاشتراك 

ثم تجمع المبالغ و تُوزَّع على من يحلُّ بهم الخطر. 


 فالتأمين هو واقعٌ عمليّ يمكِّن الإنسان من التخفيف من آثار بعض المخاطر التي يتعرض لها، سواء وقعت هذه الكوارث بفعل الشخص نفسه بسبب اهمال او تقصير او بفعل الغير. 

والتأمين هو وسيلةُ الأمان التي تتفق مع الحياة في العصر الحديث الذي كثُرت فيه المُتطلبات وبالتالي ازداد فيه خطر الآلات وأصبحت مخاطر التطوّر فيه واضحة.


كانت فاعلية التأمين، باعتباره الوسيلة الجديدة لِمُواجهة المخاطر وما يترتب عليها من آثار، هي السبب الأبرز الذي أدَّى إلى انتشاره وانتعاشه ، وتطوره ، وتنوع مجالاته ، ليكون الأفراد آمنين من كُلِّ خطرٍ يتعرَّضون له سواء كان هذا الخطر في أموالهم أو في حياتهم . وبسبب فاعلية التأمين قامت بعض الدول بفرض ضمانًا على الافراد لِحُصول بعضُ الفئات من الشعب على تعويض اذا وقع حادث معين ، وايضا التأمين الصحي الذي يفرض جزءا من راتب الفرد حتى يستطيع العلاج هو او احد عائلته في حال لا قدر الله .

وقام نظامُ التأمين بافتراض أداة قانونية تُنظم علاقة المُؤمِّن بالمُؤمَّن لهم ، الا و هي عقدُ التأمين. 

الا أنَّ التأمين لا يتحدد  بهذا الجانب فقط ، فالتأمين عبارة عن عملية فنية تستعين فيها شركاتُ التأمين بوسائل مختلفة  لتتمكَّن من تحقيق أهدافها في تغطية ما يقع من مخاطر، فهي تستعمل تلك العناصر الفنية اللازمة لِتدير عمليَّات التأمين، كالقواعد المُستمدَّة من علوم الاحصاء في الرياضيات وتطبيق قانون الكِثرة، بالإضافةً إلى قواعد الإدارة الماليَّة. 

وبذلك تتمكَّن شركات التأمين من تحقيق هدف تغطية المخاطر التي تُحيط بالمُؤمَّن لهم ، وفي نفس الوقت يتمكَّن المُؤمِّن - اي شركة التأمين- من إدارة مشروع التأمين بما يُحقق أهدافه الاستثماريَّة، لِتجني شركات التأمين بعض الارباح ويُساهم في تحقيق أغراض الاقتصاد الدولي .


Insurance or an insurance system or surety is the means by which a person can face risks in his being or money during his life in order to reduce their severity. The essence of insurance is cooperation between people at risk and insurance companies that mitigate the effects of those damages, by paying each of them a premium or a subscription Then the sums are collected and distributed to those who are in danger. Insurance is a practical reality that enables a person to mitigate the effects of some of the risks to which he is exposed, whether these disasters occurred due to the person’s own act due to negligence or negligence or the action of others. And insurance is a means of safety that is consistent with life in the modern era in which the requirements have multiplied, and thus the risk of machines has increased and the risks of development become clear. The effectiveness of insurance, as a new way to face the risks and the consequences thereof, was the most prominent reason that led to its spread and recovery, its development, and the diversity of its fields, so that individuals were safe from every danger they were exposed to, whether this risk was in their money or in their lives. Because of the effectiveness of the insurance, some countries have imposed a guarantee on individuals that some groups of people will receive compensation if a specific accident occurs. The insurance system assumed a legal tool that organizes the insured's relationship with the insured, which is the insurance contract. However, insurance is not defined in this aspect only, as insurance is a technical process in which insurance companies use various means to be able to achieve their goals in covering the risks that occur, as they use those technical elements necessary to manage insurance operations, such as the rules derived from statistics in mathematics and law enforcement The abundance, in addition to the rules of financial management. Thus, insurance companies will be able to achieve the goal of covering the risks that surround the insured, and at the same time the insurer - that is, the insurance company - can manage the insurance project to achieve its investment objectives, so that insurance companies reap some profits and contribute to achieving the objectives of the international economy.


اشترك في آخر تحديثات المقالات عبر البريد الإلكتروني:

0 الرد على "مفهوم التأمين الصحي"

إرسال تعليق

إعلان أسفل عنوان المشاركة

إعلان وسط المشاركات 1

إعلان وسط المشاركات اسفل قليلا 2

إعلان أسفل المشاركات